ריאלטי

 ריאלטי- הכוכב הבא

הכוכב הבא - נווה מאמו – “Hello”

 א.  שני מאפייני הריאליטי הבאים לידי ביטוי בסרטון  -
1.דמוקרטיה- הקהל משתתף בהחלטה מי ימשיך הלאה- הקהל מצביע למי שהוא חושב ששר יפה וככה הוא עובר לשלב הבא. המתמודד שבסרטון כן עבר לשלב הבא.
2. המשתתפים מגלמים את עצמם- הם לא משחקים דמות אלא הם אנשים פשוטים שאינם שחקנים מקצועיים או דמויות ידועות. ברוב התוכניות משתתפים ידוענים כשופטים ולפעמים גם כדמויות מרכזיות- המתמודד שבסרטון לא היה מוכר, היה אדם פשוט ורגיל. השופטים הקובעים מי יעבור לשלב הבא יחד עם הקהל הם זמרים מפורסמים.

תכנית זו היא:
תוכנית ריאלטי (תוכנית מציאות): תכניות ריאלטי הן תוכניות שמציגות משתתפים שהם בני אדם אמיתיים, בעת שהם חווים אירועים מתוכננים . המשתתפים הם "אנשים פשוטים", המגלמים את עצמם, לעתים לצד ידוענים ו"כוכבים". רובן מבוססות על תחרות שבסופה מוענק לזוכה פרס: סכום כספי נכבד, מכונית, דירה, חוזה דוגמנות או מעמד של "שגריר" בחו"ל, הצעת נישואים או טיפולי אסתטיקה יקרי ערך, הכול בהתאם לתוכן הריאליטי. בתכניות המציאות אין תסריט קבוע מראש, והעלילה תלויה בהתנהגותם ובהתנהלותם של משתתפי הריאליטי. לפחות חלק מהתכנים מצולמים מחוץ לאולפן: בסביבת המגורים של המשתתף, במקום עבודתו או באזור הבילויים שלו, האירועים בתכנית מוצגים בהקשר עלילתי, והתכלית העיקרית של תכניות המציאות היא לבדר את הצופים. תוכניות הריאלטי מבוססות על רייטינג. רייטינג- הערכה של אחוזי הצפייה בתוכנית טלוויזיה מסוימת. ככל שהרייטינג גבוה יותר מספר הצופים גדול יותר. הטלוויזיה המסחרית זקוקה לנתוני הרייטינג כדי לתמחר את הפרסומות שהיא משדרת. ככל שלתוכנית יש רייטינג גבוה יותר ניתן לדרוש תמורת זמן הפרסום בה סכומים גבוהים יותר

ב. תוכנית מבוססת קהל- תכניות תחרות כישרונות לדוגמא, שהקהל בהן ממלא תפקיד מרכזי בהדחות
ובקידום מועמדים משלב לשלב בתחרות שבמרכז העונה כולה. תכניות אלו משודרות במקרים רבים
בשידור ישיר בפני קהל באולפן, המגיב לשידור ולמתרחש על הבמה, ותגובותיו הן חלק חשוב
מהתכנית. לקהל באולפן תרומה חשובה עבור המשתתפים, המנחים וההפקה בכללותה, בהמרצת
הצופים בבית להשתתפות פעילה בתכנית.

ג. סוד ההצלחה של התוכנית- 
חדשנות - קונספט ישן של תחרות שירה עם חדשנות- מסך שעולה.

אשליית ההשתתפות הדמוקרטית – הצופים יכולים לקדם או להדיח מתמודדים ולהשפיע על השבת
מועמדים מודחים, וכל זאת בקלות יחסית: הם יכולים להצביע באמצעות מסרון, ביישומון (אפליקציה)
או באתר האינטרנט. לכאורה הכוח בידי הקהל לקבוע את המשך העלילה ואף להחליט מיהם
המנצחים ומי המפסידים, המעורבות בצפייה ואף ההנאה ממנה גוברות, ובתוך כך מתעצמת תחושת
ההזדהות של הצופים.
בעצם, הקהל חושב שהוא פעיל אך בפועל הוא קהל סביל: מושג זה נגזר מהגישה התרבותית של הול, ונועד להגדיר סוג של קהל המצוי בקוטב המנוגד לקהל הפעיל

ד. אנשים יצפו בכוכב הבא בגלל- שישנם שלבים ופרס- אנשים סקרנים לראות מי יתקדם ומי יזכה. בנוסף יש אינטרקציה בין אישית בין השופטים והמתמודדים- מעניין לראות ידוענים . בתכנית יש מוזיקה וקטעים מרגשים, מצחיקים ומעוררי שיח לפעמים, לכן היא מספקת בריחה מהמציאות ומבעיות יומיומיות לשעה וחצי.

בתוכניות הריאלטי ניתן למצוא רב תרבותיות – מושג המציין דיאלוג, כבוד הדדי, קבלת השונה, סובלנות ויצירת מכנה משותף עם תרבויות אחרות ועם בני אדם מתרבויות אחרות.
תוכניות ריאליטי וביניהם הכוכב הבא, משודרים בכלי תקשורת מסחריים – כלי תקשורת שעיקר הכנסתם מגיע מפרסומות שהם משדרים, כמו הערוצים רשת, קשת וישראל 10 בטלוויזיה, הרדיו האזורי והערוצים הייעודיים כמו ערוץ 20 וכדומה. כלי תקשורת אלו מתבססים על נתוני הרייטינג כדי לתמחר פרסומות ולכן עיקר דאגתם לשדר תכנים שיניבו רייטינג גבוה כדי לשמור על מקור ההכנסה שלהם ועל רווחים כלכליים

תגובות